11 aug. 2010

Mahognyplywood


I fredags fick jag ett helt lass med spillbitar av mahognyplywood som egentligen skulle slängas. Efter inte så lång tid av funderande kom jag på ett användningsområde. Över köksbänken vill jag inte ha kakel, men ett tåligt lättstädat material som passar till köksinredningen jag fick i våras. Det blir en slags mosaik av bitar av mahognyplywooden tätt ihop som sedan kommer vaxas med linoljevax för att få rätta ytan. Här ovan ser ni hur jag testat att bara olja in den högra delen.

Vill dock poängtera att jag endast använder detta material för att jag vill visa hur mycket byggmaterial som slängs som skulle kunna gå att använda.
Jag skulle aldrig välja att köpa detta material nytt. Dels på grund av de långa transporterna och dels på grund av att jag inte vill bidra till den illegala korrupta handeln av Mahogny. Här kan ni läsa om Greenpeace arbete mot den illegala Mahogny handeln!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar