20 dec. 2010

Färdigmålat tak och vägg!

Som ni kanske märker händer det inte så mycket nu. Studiecirkeln har redan tagit jul och nyårsledigt och bloggen är på väg att göra likadant.
Jag gör en hel del men det är inte så kul att blogga om att färgen torkar, för det är det jag haft fullt upp med senaste veckan. Taket och en gaveln är målade, 3 strykningar med linoljefärg (3l 930kr). Eftersom underlaget består av ohyvlad råspont och lumppapp så sög det en hel del, fast jag hade grundat en gång extra med tapetklister på både råspont och papp för att mätta.
Jag hade gärna testat på en annan färgtyp men på grund av den låga takhöjden och att man troligtvis kommer stutta i taket en hel del blev det en slittålig linoljefärg som är lätt att rengöra. Nyansen, ockra, blev det för att jag ville ha en relativt mörk nyans men en nyans som inte tog upp för mycket uppmärksamhet från golvet, som även det ska målas. Dessutom är ju ockran en färg som har stark anknytning till Falun på grund av gruvan.

Fotot gör inte nyansen rättvisa, den är aldeles för röd på denna bild. De fält som inte är målade kommer att bli bokhyllor och ja, jag ska ta tag i det där med att sätta in fönstret någon dag med.

Här är nyansen bättre och så ser man bättre hur strukturen på väggen blir.

3 kommentarer:

  1. Aaah, vad fint det blev! Liknande den nyansen målade jag om mitt rum i när jag var typ 17 år, den är sååå fin!

    SvaraRadera
  2. Åh, vad det blir fint!
    Jag är jätteimpad!
    /Mimmi

    SvaraRadera
  3. Ida; Visst blev det! Haha! Grymt!

    Mimmi; Kul att du gillar det! :)

    SvaraRadera