15 jan. 2011

Innervägg

Nu börjar även innerväggen mellan toalett och kök ta form. Igår reglade jag upp och slog på råspont på ena sidan.

Detta foto är taget från det blivande köket, bakom väggen kommer alltså toaletten vara och till höger skymtar ni hallen. Här kan ni se planlösningen. I hålet till vänster om väggen kommer städskrubben vara och i det lilla hålet uppe i väggen kommer ljusgenomsläppsfönstret vara.

Väggen från andra sidan. Jag har reglat upp med 3" reglar som jag kommer ha råspont på båda sidor av. En idé jag har är att istället för isolering fylla mellanrummen med sand. En vägg av ett tungt material är både värmelagrande och ljudisolerande vilket jag verkligen är ute efter!

6 kommentarer:

  1. Intressant med sand, men hurvida blir det med fukten? Kanske inte blir ett så stort problem inomhus.

    SvaraRadera
  2. Den är ju inomhus som sagt och dessutom helt diffusionsöppen så det ska inte vara något problem!

    SvaraRadera
  3. Härligt, ska bli intressant att se hur det funkerar praktiskt. Mycket intressant ide som sagt. Kom på en sak jag tänkt fråga dig om länge nu när jag kollade på planlösningen igen. Vad för typ av kamin har du tänkt dig? Detta har jag tyckt varit väldigt intressant, fast kanske ger dig ideer nu :)
    http://www.youtube.com/watch?v=LfKHVoCY2so

    SvaraRadera
  4. Ja, tycker jag med!
    Det tror jag du redan har frågat faktiskt, kommer bli en liten vanlig gjutjärn. Du har visat mig raketugnarna förut :) och såg flera när vi var i danmark, riktigt coola, men passar inte riktigt så som jag bygger. Eller, jag känner inte att jag har det intresset och kunskapen för lera och att mura som jag borde ha för något sådant projekt :)

    SvaraRadera
  5. Haha, det är mycket möjligt att jag har gjort, och jag förstår samtidigt att det kanske inte passar sig. Men ja, bättre nämna en gång för mycket än inte alls? Sen kan jag väl få skylla på att jag ligger hemma med 40 graders feber så mitt minne ej är helt okej? ;)

    Skulle vara intressant att titta på om det finns möjlighet att bygga en rocket stove så att rökkanalen går under golvet, så man därigenom får golvvärme. Men detta är nog för ett helt annat forum.

    SvaraRadera
  6. Ja absolut! :)
    Har sett dom som går genom golv, inte så stort golv dock, och sängar! Vi kan ta det nästa gång vi ses!

    SvaraRadera