17 apr. 2011

Istället för kakel

Idag har jag pysslat i köket hela dagen. Men istället för att baka och laga mat har jag äntligen satt in det sista fönstret. Nu har jag maximal utsikt över udden och sjön, som under dagen sakta men säkert har sköljt.

Dessutom har jag tagit fram ännu ett ess ur rockärmen. Ni som har hängt med ett tag kommer kanske ihåg mahognyplywooden jag räddade från att slängas i somras. Här kan ni läsa om det och speciellt varför jag inte skulle köpa mahognyplywood ny.
Nu har jag kapat till den i bitar på 15x15cm och 15x30cm och börjat satt upp i ett oregelbundet mönster.

Fick lov att testa på väggen mot skafferiet först. Spikade upp bitarna tätt ihop med dyckertpistolen, sen fogade jag de springor som uppstod med sågspånet som jag fick efter att ha sågat dom blandat med linolja, och sen oljade jag hela väggen. De bitar ni ser under och mellan fönstren är alltså obehandlade, sådan skillnad är det!

Närbild! Så ruskigt nöjd är jag! Ytan kommer dock kräva några omgångar med slipmaskin och linoljelack för att få den perfekta lättstädade vattenavvisade ytan som krävs i ett kök.

Varför väljer jag då bort kakel? Jo kakel tycker jag är tråkigt av tre anledningar. N1; När jag byggt allt annat i trä känns det fel att ta in ett helt annat typ av material, som kräver miljötveksam fuktspärr och speciell avfallshantering(deponi). Nr2; Så fort det sitter kakel eller klinker tappar folk fattningen och tror att det tål hur mycket vatten som helst. Nr3; För att tänka långsiktigt är det bra att inte försöka följa trender för de kommer troligtvis snart vara ute, och om det är något som verkligen daterar ett kök är det kaklet. Har dock just sett att det är hett nu att sätta andra material än just kakel så tyvärr är jag kanske helt inne...

7 kommentarer:

  1. Men om du skall se något av sjön efter lövsprickningen kanske du får ta ner ett par björkar?

    SvaraRadera
  2. Helt rätt! Det står på attgöra-listan! :)

    SvaraRadera
  3. Det är okej att vara helt inne när valen är kloka!

    SvaraRadera
  4. Det blir jättefint :)

    SvaraRadera
  5. Nyfiken. Vad hade du använt om du inte hittat plywooden?

    SvaraRadera
  6. Tack! :)

    Anonym; Oj, jag vet inte, något annat kul. En gammal panel i någon snygg avskavd färg, glas, en stor plåt, en dörr eller fönster! Vad som helst som korsar min väg! :)

    SvaraRadera
  7. Men oj, vad snyggt det här var! Och vilket fantastiskt projekt du håller på med. Kikar vidare så fort du kommer tillbaka på bloggen.

    SvaraRadera