8 okt. 2011

Linoleum på köksbänken

Titta så snyggt det blev, linoleummattan till köksbänken som ni hjälpte mig att välja färg på. Passar grymt bra ihop med mahognyplywooden och även resten av köket!
Linoleum har jag velat få in på något sätt eftersom jag tycker det är ett sådant bra material, och som ytskikt på köksbänken och som golv i garderoben blev det perfekt! Här och här kan ni läsa mer om detta fantastiska material som tyvärr allt för ofta blandas ihop med den mindre fantastiska plastmattan.

8 kommentarer:

  1. "Om du vill lägga linoleumgolv hemma bör du anlita yrkesfolk. Linoleum är ingen gör det själv-produkt. En ny linoleummatta levereras med en akrylfinish. Direkt efter byggstädningen ska mattan behandlas med vax eller polish. För vård och rengöring av nytillverkade linoleummattor, se tillverkarens anvisningar."

    Så frågan blir då; Hur svårt var det att lägga mattan? Du kanske räknas som yrkesfolk även på det området men iallafall. Klarar man det om man är normalhändig och tar reda på lite fakta innan man gör det?
    Ser skitsnyggt ut och jag blev pepp på materialet. Ska forska lite mer i det :)

    SvaraRadera
  2. (Man klarar det själv om man är normalhändig!)

    Men jag undrar; Hur funkar linoleum som bänkskiva? Det är ju inte en helt hård skiva, blir det inte skär- och skrapmärken i den? Hur behandlar du den? Vax, olja, linoljelack?

    SvaraRadera
  3. Markus; jag har så små ytor, 60cm x 2,2m och ca 60x80cm i garderoben, det funkade bra att lägga själv. Men den är rätt trög att skära, dessutom dyr, så för större golv med röruppgångar, där den ska svetsas och för att vara säker på att den blir jämn så skulle jag nog anlita en golvläggare som kan det där!

    Sofia; Det är ett litet experiment, jag tänker att om den funkar som golv borde den funka som bänkskiva! vi har linoleum på borden i matsalen på jobbet och det funkar utmärkt. Skär och skrapmärken borde det inte bli så länge man inte skär rakt på den men det är ju lika som en trä-bänkskiva.
    Om det finns något problem är det vatten, men det gäller bara att inte låta vatten ligga kvar på den.
    Yes, vax, men denna är färdigbehandlad så den behöver man inte behandla förens om ett tag!

    SvaraRadera
  4. Var köper man så små bitar linoleum?

    SvaraRadera
  5. Jag köpte på färghandeln, men kunde bara köpa hel rullbredd. Det går nog att få tag på småbitar om man tar kontakt med någon golvläggare, speciellt om man inte är så kinkig med färgen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok, tack för ditt svar. Ska börja leta runt. En annan fråga, hur högt har du satt foglisten? Är den i höjd med linoleumytan eller strax över? Undrar lite hur man löser det med skarven på ett snyggt sätt.

      Vill även passa på att tacka för en grymt inspirerande blogg! Du tänker väl fortsätta blogga när du ger dig på det stora huset?

      Radera
    2. Foglisten sitter precis i höjd med linoleumytan. Det är ca en mm springa mellan som jag tänkt fylla i med linoljekitt och måla över men hittills har det fått vara, får se om jag tar tag i det någon dag :)

      Tack så mycket! :D
      Så långt har jag inte kommit än men det är mycket möjligt!

      Radera