2 nov. 2011

Spisen är här!

Äntligen! Som jag har väntat. Jakten på en spis har pågått ett tag nu, det var verkligen inte det enklaste att hitta den jag ville ha. Svensktillverkad, liten, gasdriven och rejäl. Det där med Svensktillverkad var ju helt kört, om jag hade tur visste de var den kom ifrån men det var knappast Sverige. Att hitta en liten har också varit svårt, åter igen, modell XXL med specialfunktioner, inga problem, men när man frågar efter en liten som inte är av camping-stuk står försäljarna som frågetecken. Jag valde en dominohäll(som egentligen är tänkt att kombineras med andra) med två plattor, för hur ofta lagar man samtidigt mat på fler plattor än två? Speciellt i ett litet hushåll.
Vad jag menar med rejäl är helt enkelt att den inte ska kännas plastig som många av camping-varianterna är. Jag sorterade även bort de som hade botten av glas då mina föräldrar har just en sådan som det redan efter några år gått flisor i kanterna ur, hellre en bulig spis en en kantstött!
När jag även lade till gas till min kravlista så återstod två. Den ena lite billigare och den andra lite dyrare. Då mailade jag helt enkelt de båda märkena och frågade varför jag just skulle väja deras. Det dyrare märket vann med hästlängder då de både hade snabb, personlig, ödmjuk service och dessutom faktiskt visste var spisen var producerad!

4 kommentarer:

  1. Den ser bra ut! Ett par frågor bara: hur förvarar du gasen? Finns det möjlighet till att köpa biogas?

    SvaraRadera
  2. får jag fråga vilket fabrikat?

    SvaraRadera
  3. Också nyfiken på fabrikat. Att hitta gasspis utan lull lull verkar inte lätt.
    Peter

    SvaraRadera
  4. Mer om hur man kopplar in den och förvarar gasen kommer längre fram!
    Sist jag kollade runt (ett år sedan) kunde man inte köpa biogas häromkring, men förhoppningsvis kommer det ändras snart!
    Fabrikatet är smeg, modell PGF32G.

    SvaraRadera